A pesar del valor
formatiu de l’art, de l’art poètica i escènica, de l’art plàstica, de l’art
musical, l’art no té el paper que li correspon en la formació de mestres. S’ha
limitat a algunes assignatures de plàstica i de música (exceptuant alguns anys
en què hi ha hagut una especialitat d’Educació Musical, fins que la precipitada
aplicació de Bolonya l’ha eliminada). El treball de les arts escèniques ha
depès sempre de la voluntat d’alguns professors; al Campus de la UIB hi ha
quatre sales d’actes, però cap en condicions per fer-hi teatre. I cal dir que
tot el que s’ha fet en el món de l’art és molt ben rebut per part dels
estudiants de mestre.
Fa més de quaranta anys
Encarna Viñas va dur a terme activitats teatrals a l´Escola de Magisteri els
anys que hi va ésser, des del curs 67-68 al curs 70-71, en què feu prop de deu
representacions d’obres de Brecht, Dürrenmatt, Molière, Tirant lo Blanc i L´amor de
les tres taronges, adaptada per Jaume Vidal Alcover. Encarna Viñas en un
article sobre aquestes experiències, situa les arts escèniques (i això és
aplicable a totes les arts) en el món educatiu: "És clar que, des del punt
de vista de l´art escènic, els nostres muntatges tenen moltes deficiències;
però cal recordar que els intèrprets són alumnes d´un centre docent, que no són
professionals, ni tan sols afeccionats, i que no han rebut una formació teatral
profunda. De fet, el nostre teatre només és una part de la seva formació
pedagògica. [...] Al capdavall, el que més importa és el "fer" que
aquestes representacions suposen. I pot ser el que en definitiva compta no és
el resultat, sinó la tasca col.lectiva, l´esforç i l´entusiasme que ja són, per
ells mateixos, una lliçó de pedagogia". Pere Noguera, Pere Mascaró i
Guillem Cabrer, a mitjans anys vuitanta, també realitzaren alguns muntatges.
Des de començaments del 90
i fins ara, Magisteri Teatre Mag Poesia, dirigit per Antoni Artigues, ha duit a
terme més de cinquanta muntatges poètics i teatrals, ressenyats a
<http://www.mallorcaweb.com/magpoesia>. S’han fet muntatges poètics i
teatrals de Llompart, Cèlia Viñas, Blai Bonet, Martí i Pol, Damià Huguet,
Andreu Vidal, Ausiàs March, Joan Alcover, Miquel Bauçà, Maria-Mercè Marçal,
Joan Vinyoli, Apel·les Mestres, Vicent Andrés Estellés, Puig i Ferreter,
Pitarra, Joan Oliver, Marta Pessarrodona, Ràfols-Casamada, Joan Torrendell,
Eugeni d’Ors, Pedrolo, Guillem d’Efak... I si l’autor pot venir, és un al·licient:
Miquel Martí i Pol, Joan Brossa, Josep Palau i Fabre, Marià Villangómez,
Alexandre Ballester. També s’han fet activitats paral·leles: taules rodones,
recitals (Ovidi Montllor amb Toti Soler recitant Jaume Vidal Alcover), promoció
d’edicions (Parasceve de Blai Bonet, L’amor de les tres taronges). I també
muntatges per a al·lots que representats al Teatre Municipal o al Col·legi de
Pràctiques: La flor romanial,
N’Espardenyeta, El rei i el drac, El duc meu meu, En Joanet i els set
missatges, L’amor de les tres taronges. I ja des dels primers muntatges,
encara que no sistemàticament, hi ha hagut una acció conjunta de professors de
Literatura Catalana, de Plàstica i de Música. Una de les primeres obres, L´assemblea de les dones d´Aristòfanes,
que fou representada al Principal de Palma i al Principal de Maó, ja comptava
amb músiques originals de Baltasar Bibiloni, col·laboració en l’escenografia
d’Antònia Dolç i coreografia de Maria
Antònia Font (els tres, professors de Magisteri).
El curs 2007-2008 s’inicia
una nova etapa en què les diverses arts als estudis de Mestre aconsegueixen una
imbricació més gran i una major implicació dels estudiants. Es du a terme el
muntatge Joanot Colom, de Llorenç
Moyà. Aquest any a l’assignatura de Llenguatge Musical II els estudiants
musiquen fragments de l’obra que durant el 2008-2009 treballaran a Agrupacions
Musicals I i a Llengua i Literatura Catalanes II, per dur a terme el muntatge.
El mateix curs 2008-2009 ja
es comença a treballar amb el muntatge d’Els ocells d’Aristòfanes amb la musicació de parts de l’obra, que han
actualitzat diversos professors, a Llenguatge Musical II per part dels mateixos
estudiants d’Educació Musical. Durant el 2009-2010 es treballen els cors a
Agrupacions Musicals I, i el muntatge a Llengua i Literatura Catalanes II. A
més, amb els estudiants de Primària, a Educació
Artística, es treballa l’escenografia i la confecció dels diversos ocells. I es
presenta el muntatge com a projecte d’innovació amb el títol “Coordinació entre
Literatura, Música i Plàstica per a un muntatge escènic als estudis de mestre:
una nova metodologia”, amb l’objectiu de transmetre
d’una manera pràctica els coneixements teòrics, i les tècniques i destreses
pròpies de cada una de les matèries, aconseguir la implicació en l’aprenentatge
de les afeccions pròpies de cadascú, l’aprenentatge de feina en equip, i la participació
en una tasca real externa, en la representació de l’obra al Teatre Principal de
Palma. Es tracta d’aplicar la tan coneguda i poc practicada metodologia de Treball
per Projectes, és a dir, l’adaptació de les diverses metodologies de cada una
de les assignatures al servei del Projecte. A la pàgina de la UIB es pot veure
l’enregistrament de l’obra que va fer el Servei de Recursos Audiovisuals.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada